Alt-teksti kuville vai eikö sittenkään


Varmasti yksi yleisimmin tiedetty ja noudatettu ohje saavutettavan sisällön luomisessa on antaa kuville ja graafisille elementeille vaihtoehtoinen sisältö eli ns. alt-teksti. On hyvä, että asia tunnetaan mutta alt-tekstin käyttäminen ei olekaan niin yksioikoinen asia kuin usein kuvitellaan. Itse asiassa sitä ei yleensä tarvittaisi lainkaan ja olisi jopa parempi ettei sitä olisi käytetty.

Miksi? Siitä tarkemmin tässä artikkelissa.

Alt-tekstin merkitys

Alt-tekstillä on tarkoitus välittää lukijalle se informaatio, joka häneltä jää saamatta mikäli ei näe kuvaa. Tämä taas edellyttää, että kuvalla tulee olla jokin informatiivinen merkitys sivulla. Läheskään aina näin ei ole. Sivuilla käytetään usein, ellei jopa pääsääsäntöisesti kuvia pelkästään visuaalisessa tarkoituksessa.

Alt-teksti (alt-attribuutti kuvaelementillä) on tarkoitettu kertomaan mitä kuva esittää – mitä kuvassa on. Tätä vaihtoehtoista sisältöä hyödyntävät kaksi ryhmää;

  • ruudunlukijan avulla sisältöä käyttävät sokeat henkilöt ja
  • hakukoneiden indeksointialgoritmit.

Eli käytännössä vain ja ainoastaan käyttäjät, jotka eivät kykene näkemään kuvaa.

Miksi alt-tekstin voisi jättää tyhjäksi?

Ruudunlukija ei lue pelkästään niitä sivun sisältötekstejä, joita me näkevät käyttäjät näemme vaan paljon paljon enemmän. Nimestään, ”ruudunlukija”, huolimatta kyse on käyttöliittymästä koko laitteeseen samoin kuin näyttöruutu on käyttöliittymä meille muille.

Käyttöliittymänä ruudunlukija lukee käyttäjälleen koko ajan ääneen missä kohden sisältöä liikutaan, mitä elementtejä sivulla on, mikä on aktiivinen elementti. Siinä missä näkevä käyttäjä näkee linkin tekstin, ruudunlukija lukee ensin käyttäjälleen ”linkki” ja sitten linkin kohteen. Kun tämä toistuu ja toistuu ja käyttäjälle luetaan ääneen tietoa sivusta, on kaikki ylimääräinen vain häiriöksi.

Ellei alt-tekstillä ole sisällön kannalta arvokasta merkitystä on ääneen luettu kuvaus kuvan sisällöstä lähinnä häiritsevää.

Tai ainakin sisällön ymmärtäminen on helpompaa kun olennaisesta sisällöstä jätetään pois kaikki epäolennainen.

Siksi alt-teksti on usein parempi jättää tyhjäksi kuin kirjoittaa jokaiseen kuvaan jotain vain kuvitellakseen parantavansa saavutettavuutta.

Miten päätellä milloin käyttää alt-tekstiä

Kuvaelementillä on oltava alt-attribuutti. Sitä ei tule jättää pois mutta se voidaan jättää tyhjäksi. Millä perusteella sitten voi päättää milloin alt-teksti jätetään tyhjäksi ja milloin ei. Mitään täysin yksiselitteistä vastausta tähän ei ole. Kuten ei moneen muuhunkaan saavutettavuusaiheeseen, johtuen siitä, että aihe ei ole musta-valkoinen ”on-off” tyyppisesti ratkaistavissa.

Kun mietit pitääkö kuvalla olla alt-teksti, käytä harkinnassa apuna seuraavia keinoja:

Asetu lukijan asemaan ja mieti

  • miltä tuntuisi kuulla sivun sisältö luettuna ilman kuvien kohdalla alt-tekstiä
  • tai miltä sisältö kuulostaisi, jos alt-tekstit luettaisiin muun sisällön keskellä kuvien kohdalla
  • paransiko kuulemasi alt-teksti sisällön ymmärtämistä
  • selkeyttikö alt-teksti sisältöä (vai keskeyttikö tarpeettomasti muun sisällön sisäistämisen)
  • toistuuko sama teksti kuvatekstissä (siinä näkyvässä)
  • ymmärsitkö itse sisällön ilman alt-tekstien lukemista

Jos vastauksesi ei selkeästi osoita, että alt-teksti tarvitaan, niin voit jättää sen pois. Mitään vahinkoa ei siitä koidu.

Mutta sivun saavutettavuustestaus antaa virheilmoitusen jos alt-teksti puuttuu

Niin tekee ja tiedätkö miksi? Koska selainten tai muun sovelluksen tekemät sisällön saavutettavuustestit ovat tyhmiä. Ohjelmallisesti voidaan ainoastaan todeta onko kuvilla vaihtoehtoinen sisältö (alt-teksti) mutta ei sitä

  • onko alt-teksti ylipäätään tarpeen
  • onko alt-teksti millään tavoin järkevä (kertooko edes kuvan sisällöstä)

Muita virheitä alt-tekstin käyttämissä

Alt-tekstien käyttämiseen liittyy hyvin paljon muutakin. Milloin käytetään, mitä siihen kirjoitetaan, miten kuvalinkit jne. Näistä lisää jossain seuraavassa artikkelissa.

Lopuksi

Jos sinulle on opetettu, että alt-tekstiä on aina käytettävä, voit ottaa rennommin. Ei ole käytettävä aina.

Koska saavutettavuus on pääosin viestintää ja me ihmiset olemme erilaisia, on myös poikkeavia mielipiteitä. Pääsääntö on kuitenkin se, että alt-tekstin on oltava myös hyödyllinen.

Pelkkä WCAG kriteerin täyttäminen orjallisesti, mitään ajattelematta, ei palvele saavutettavuuden tarkoitusta. Saavutettavuuden tavoite on, että kaikki sisältö on entistä paremmin kaikkien käyttäjien tavoitettavissa. Ei siis tehdä sisällöstä toisille hankalampaa sisäistää asiaa lisäämällä sekaan turhanpäiväistä selostusta vain koska niin on käsketty.